En stille & rolig overflytning

Af Martin
13. juni 2026

Vi havde termin den 2. juni 2026 og glædede os meget til at møde vores lille dreng. Allerede under graviditeten havde vi besluttet, at vi gerne ville forsøge os med en hjemmefødsel. Vi havde læst meget om fordelene ved at føde hjemme og hørt mange gode erfaringer fra andre. Det føltes som det helt rigtige valg for os.

For at skabe de bedste rammer lejede vi et fødekar af Cecilie fra En Blid Start. Vi glædede os til at kunne føde i rolige og trygge omgivelser hjemme, hvor vi kunne være os selv og tage tingene i vores eget tempo.

Den 13. juni 2026, elleve dage efter termin, begyndte veerne omkring klokken 02.00 om natten. Vi blev hjemme og nød roen og de velkendte omgivelser. Hen på formiddagen kom vores hjemmejordemoder forbi og undersøgte mig. Her kunne hun fortælle, at jeg var i aktiv fødsel, og det gav os en dejlig ro og bekræftelse på, at tingene udviklede sig, som de skulle.

Vi fyldte fødekaret med varmt vand, og det viste sig hurtigt at være en fantastisk hjælp. Vandet gav en utrolig god smertelindring og gjorde det lettere at slappe af mellem veerne. Det blev en stor del af den positive oplevelse, vi havde derhjemme.

Som førstegangsforældre vidste vi ikke helt, hvad vi kunne forvente, og efter mange timers fødselsarbejde begyndte det at blive mere krævende, end vi havde forestillet os. Sammen med jordemoderen vurderede vi, at det var bedst at fortsætte fødslen på hospitalet.

Overflytningen foregik stille og roligt med ambulance, og vi følte os trygge hele vejen. Da vi ankom til hospitalet, fik vi en dejlig fødestue, hvor vi kunne fortsætte fødslen i rolige omgivelser.

Klokken 23.57 kom vores søn, Matteo, endelig til verden. Han vejede 4.160 gram og målte 55 cm. Efter en lang og sej kamp var det en ubeskrivelig følelse endelig at få ham op til os. Det var en kæmpestor forløsning, og vi var fuldstændig lykkelige. Alle de mange timers arbejde, spænding og forventning kulminerede i det øjeblik, hvor vi endelig kunne se og holde vores lille dreng.

Matteo havde det heldigvis rigtig godt fra første stund. Han var vågen, stærk og klar til at tage hul på sit nye liv, mens vi sad med den største følelse af taknemmelighed og kærlighed.

Når vi ser tilbage på forløbet, er vi utrolig glade for, hvordan det hele endte. For os var det helt rigtigt at starte fødslen hjemme og opleve den tryghed og ro, som en hjemmefødsel kan give. Samtidig var det en stor tryghed at vide, at vi kunne blive overflyttet til hospitalet, hvis behovet opstod.

Hele forløbet var præget af ro, omsorg og gode beslutninger. Der var ingen stress, ingen dramatik og ingen alarmer – bare dygtige mennesker omkring os, som hjalp os videre, da det var det rigtige tidspunkt.

Vores oplevelse har vist os, at man sagtens kan gå efter drømmen om en hjemmefødsel, selvom fødslen ender på hospitalet. Det ene udelukker ikke det andet. For os blev det den helt rigtige kombination, og vi ville ikke have ønsket os et andet forløb.

Velkommen til verden, Matteo. Du var ventet med stor kærlighed, og du gjorde ventetiden mere end værd.